Frågor & svar
om solceller
Som befintlig kund hittar du här praktiska instruktioner för att själv, enkelt felsöka och snabbt åtgärda problem med din anläggning. Här hittar du de vanligaste frågorna.
Du som väntar på installation får kontinuerligt uppdateringar per mejl, om var i processen vi står, status på din leverans. Se gärna över den informationen.
Vill du veta mer om solceller – både tekniskt och ur ett ekonomiskt perspektiv, så hittar du grundläggande information här. Annars bokar du en personlig, kostnadsfri rådgivning.
Administration
Maila: registrering@solkraftsverige.se och uppge namn, adress och vilken växelriktare du har så hjälper vi till med registreringen. Du ska inte registrera anläggningen själv hos tillverkaren. Du kommer sedan få ytterligare instruktioner av Solkraft hur du går tillväga.
All registrering görs manuellt och handläggningstiden kan variera.
SAJ: eSolar Air
SMA: SMA Sunny Portal
Solar Edge: mySolarEdge
Sök och ladda ner appen för ditt mobiloperativsystem.
Beroende på din växelriktare följ länk nedan för att begära ett nytt lösenord.
Återställ lösenord om du har en SAJ.
Du fortlöpande information från kontoret angående leveransen. Normalt kontaktar fraktbolaget dig dagen innan leverans.
När Solkraft är klara med montering och elinstallationen är utförd, skickas en färdiganmälan in till nätägaren som i sin tur kommer ut och byter mätaren i inkommande skåp. Detta tar olika tid beroende vilken nätägare man har och Solkraft kan ej påverka handläggningstiden och bytet av mätare. Kontakta din nätägare om du har frågor.
När nätägaren satt in en produktionsmätare kan anläggningen startas upp.
En föranmälan är en ansökan om att installera en solcellsanläggning på er fastighet. Nätägaren ansvarar för att se över om det är möjligt utefter förutsättningarna på marken/gatan och kablarna in i fastigheten
När montering och elinstallation är klar skickar behörig elektriker in färdiganmälan till nätägaren och intygar att allt är klart för mätarbyte. Nätägaren ansvarar för mätarbyte och att en produktionsmätare sätts in i fastigheten. Solkraft kan ej påverka handläggningstiden utan detta åligger helt och hållet nätägaren.
När allt är klart och nätägaren bytt mätare i inkommande skåp kan anläggningen driftsättas. Du bör omgående kontakta en el leverantör för att teckna ett produktionsavtal för solenergi så du får betalt för den överskottsel du säljer iväg. Du måste alltid ha samma elleverantör för det du köper och säljer. Kontakta din ansvariga säljare för råd.
Du får 60 öre i skattereduktion på alla kilowatt-timmar du säljer ut på nätet. Nätägaren är ansvarig för att rapportera in detta till skattemyndigheten. Skattereduktionen kommer regleras på kommande års deklaration.
Nätägaren ansvarar för avläsning och rapportering av konsumtion och produktion i fastigheten. Mätare ser olika ut beroende på nätägare. Har du frågor kring avläsningen och hur du kan se vad du köper och säljer så får du kontakta din nätägare.
Appfunktioner
I alla system kan du se vad anläggningen producerar. Vill du även kunna följa konsumtion, köpt och såld el samt ha möjlighet till ytterligare systeminställningar krävs en “smartmätare” (Modbus kit). Den ingår aldrig i en anläggning utan köps till separat. Kontakta din säljare.
Beroende på din växelriktare följ länk nedan för att begära ett nytt lösenord.
Återställ lösenord om du har en SAJ.
Om du har en Solar Edge anläggning så finns en röd brytare under anläggningen.
P = Pairing
Om anläggningen av någon anledning tappat kontakten med några paneler eller driftsättning sker vid väldigt dåligt väder, exempel vid snö på panelerna vintertid så kan anläggningen behöva paras om när solen skiner och panelerna är snöfria. Detta gör man genom att dra den röda brytaren till läge P och hålla in ca: 5-10 sekunder tills alla lamporna blinkar.
Om du har den äldre versionen med display håller du inne den gröna knappen under växelriktaren till “Pairing” syns i displayen och den räknar ner 4-3-2-1. Sedan kan du släppa den gröna knappen och anläggningen pairar om sig själv. Detta tar ca: 10-15 minuter om det är bra väder.
OBS: Detta får endast göras vid soligt väder och snöfria paneler efter överenskommelse med Solkraft Sveriges support.
Ekonomi
Det är väldigt fördelaktig att låna pengar idag. Många banker är positiva till investeringar med säker avkastning och miljöprofileringen ligger också i tiden.
En solcell kostar olika mycket beroende på typ, märke och effekt vilket då påverkar det totala anläggningspriset. Solkraft Sverige erbjuder enbart helhetslösningar med komplett leverans och installation samt ansvarar för garantier och support efter installation.
Du får ett avdrag på 15 % av kostnaden på material och arbete för en privat solcellsanläggning. Detta nya avdrag för “Grön teknik” bygger på en fakturamodell vilket innebär att du inte behöver ansöka om stödet utan det dras direkt från din faktura.
Avkastningen på en solcellsanläggning beror på förutsättningarna, men ligger mellan 7–13 % årligen för privatperson. För företagare ligger avkastningen mellan 10–17 % årligen.
För oss som jobbar med solceller råder det ingen tvekan om att intresset för solenergilösningar ökar i snabb takt. Samtidigt är det många som undrar om vi verkligen har tillräckligt med soltimmar i Sverige för att investeringen ska bli lönsam. Svaret är ett rungande ja!
Alla försäkringbolag har särskilda krav och föreskrifter gällande försäkring av solcellsanläggning. Vi rekommenderar starkt att fastighetsägaren tar kontakt med försäkringsbolaget för lokala krav innan montage, oavsett om du är privatperson eller företagare.
Fastigheten ökar i värde. Hur mycket beror på många faktorer så som storlek på anläggningen, hur mycket du har i förbrukning idag, var i landet du bor och så vidare. Vill du konsultera en rådgivare, fyll i formulär för kostnadsfri rådgivning här.
När allt är klart och nätägaren bytt mätare i inkommande skåp kan anläggningen driftsättas. Du bör omgående kontakta en el leverantör för att teckna ett produktionsavtal för solenergi så du får betalt för den överskottsel du säljer iväg. Du måste alltid ha samma elleverantör för det du köper och säljer. Kontakta din ansvariga säljare för råd.
Du får 60 öre i skattereduktion på alla kilowatt-timmar du säljer ut på nätet. Nätägaren är ansvarig för att rapportera in detta till skattemyndigheten. Skattereduktionen kommer regleras på kommande års deklaration.
Nätägaren ansvarar för avläsning och rapportering av konsumtion och produktion i fastigheten. Mätare ser olika ut beroende på nätägare. Har du frågor kring avläsningen och hur du kan se vad du köper och säljer så får du kontakta din nätägare.
Garantiärenden
För att skapa ett ärende så måste du skicka in en felanmälan via vårt formulär här.
Om felet ligger på Solkraft kommer det åtgärdas kostnadsfritt.
Om det är ett garantiärende står tillverkaren oftast för utbytesprodukten men Solkraft kommer att debitera kunden för arbetstid.
Produktgarantin på solcellsanläggningen täcker ej åsknedslag. Om du misstänker att åskan slagit ner i din anläggning och skador uppstått ska du i första hand anmäla skadan till ditt försäkringsbolag.
Miljö
Måttet ”Energiåterbetalningstid” avser tiden som krävs att en produkt ska återbetala och kompensera för den energi som går under produktens livscykel. För solceller i Sverige ligger den på cirka två år. Med tekniska framsteg så minskas värdet hela tiden. I grunden är solceller en bra investering, både för vår miljö och din ekonomi.
Ekonomin är en del, men du kan också påverka vår gemensamma framtid genom att bidra till att skapa ett långsiktigt hållbart energisystem. Solen är en kraftfull källa till energi och ur ett miljöperspektiv så är solkraften är ett skonsamt sätt att producera el både i mindre skala för hushåll, men också för storskaliga installationer. Matten och logiken är enkel för de allra flesta energisystemen.
Felsökning
Anläggningen fungerar ej, inga lampor lyser och du kan inte se någon produktion i appen.
Kontrollera att alla säkringar är hela i inkommande nätägareskåpet, att ingen säkring löst ut i elcentralen, att säkerhetsbrytaren och arbetsbrytaren till solcellsanläggningen är på 1/ON samt att växelriktarens brytare står på 1/ON.
Kontrollera även om jordfelsbrytaren löst ut. När anläggningen är i drift lyser den gröna lampan och anslutning till internet är ok när den blåa lampan lyser.
Har du fortfarande problem så kan du skicka in en felanmälan här.
Kontrollera att anläggningen är påslagen 1/ON och att grön lampa lyser samt att anläggningen är ansluten till internet. Den blå lampan indikerar anslutning till internet, om den ej lyser med fast sken så saknas anslutning. Starta då om routern i din fastighet.
Observera att Solkraft ej ansvarar för problem med internetuppkoppling.
I alla system kan du se vad anläggningen producerar. Vill du även kunna följa konsumtion, köpt och såld el samt ha möjlighet till ytterligare systeminställningar krävs en “smartmätare” (Modbus kit). Den ingår aldrig i en anläggning utan köps till separat. Kontakta din säljare.
Om Wifi-signalen är för svag och växelriktaren ej kopplas upp trådlöst, prova att flytta router närmare växelriktaren. Alternativt så måste anläggningen kopplas upp med fast ethernet-kabel. En skärmad cat6 kabel skall då användas.
Notera – Solkraft Sverige ansvarar ej för användarens internetuppkoppling, konsultera en lokal leverantör/tekniker för alternativa lösningar.
Om du har en växelriktare från SMA eller SAJ är det en seriekopplad anläggning utan optimerare bakom varje panel. Då kan du inte se vad varje individuell panel producerar utan bara total produktion.
Om du har en Solar Edge-anläggning har varje panel en egen optimerare kopplad till sig och du kan se vad varje panel producerar. Ibland kan det skilja upp till 3% i produktion mellan två paneler som ligger bredvid varandra på samma tak. Alla paneler har en angiven effekt, exempelvis 350W. Här kan det avvika uppåt då det finns ett spann på 350, 351, 352, 353, 354 i en “wattklass” men benämningen på panelen är 350W.
Om något är fel i anläggningen lyser en röd lampa med fast sken. Är anläggningen uppkopplad syns det även i datorn/appen att anläggningen ej fungerar korrekt.
Om du har en Solar Edge-anläggning kommer du får en gul eller röd flagga på anläggningen eller panelen som inte fungerar. Kontakta då Solkraft Sveriges support för att göra en felanmälan.
Om du har en Solar Edge-anläggning och ser i layouten att den producerar exempelvis 50% i förhållande till andra paneler, men ändå inte visar felmeddelande (gul eller röd flagga). Kontrollera då att panelen är hel, att den inte är onaturligt smutsig eller ser annorlunda ut mot övriga paneler.
För mer hjälp i ett sådant ärende, kontakta Solkraft Sveriges support och gör en felanmälan.
Jag har en SAJ: Mejla dina kunduppgifter till support@solkraftsverige.se så skickar vi en manual.
Jag har en SMA: Mejla dina kunduppgifter till support@solkraftsverige.se så skickar vi en manual.
Jag har en Solar Edge: Följ stegen i denna video. För mer frågor & svar rörande Solar Edge, gå in på deras egna FAQ.
Observera att Solkraft Sverige ej ansvarar för användarens internetuppkoppling eller om förutsättningarna ändrats sedan driftsättning.
Teknik
Solceller är ljuskänsliga halvledardioder som omvandlar ljus till elektrisk ström. Elen som bildas kallas likström. För att kunna använda likströmmen i huset behövs en växelriktare som omvandlar likström till växelström. Växelriktaren kopplas till befintlig el-central och växelströmmen mättar i första hand husets elbehov. Överskottet säljs per automatisk till elleverantören.
Det är några faktorer som påverkar förutsättningarna för att investera i solceller.
Skuggning: så lite skugga som möjligt är utgångspunkten, men en viss skuggning går att hantera.
Solstrålning: Hur mycket sol träffar ditt tak? Svensk Solenergi listar kommuner som bistår med solkartor.
Taket: Riktning och lutningen påverkar produktionen.
För oss på Solkraft Sverige så är det viktigt att göra det enkelt och tryggt att skaffa solceller, därför börjar vi alltid processen med ett möte där vi utgår från era frågor och önskemål. Om du vill ha hjälp eller råd med att undersöka just ert hus så kan du boka kostnadsfri rådgivning här.
En växelriktare omvandlar likströmmen som bildas i anläggningen till växelström. Växelriktaren placeras oftast i närheten av el-central/undercentral och kopplas in i husets befintliga elsystem. Det finns olika växelriktare med olika garantier. SMA och SAJ är exempel på strängväxelomriktare som används vid seriekoppling och tillhör första generationens system. SMA har 5 års garanti, SAJ uppgraderar Solkraft till år per automatik. Solar Edge används med optimerare vid parallellkoppling, tillhör nya generations växelriktare, och har 12 års garanti.
Alla Solar Edge-anläggningar har en egen optimerare bakom varje panel. Detta gör att panelerna bli helt oberoende av varandra. Anläggningen blir mindre känslig för skuggningar och genererar generellt mer effekt. Du får övervakning ner till panelnivå och dessutom blir installation i flera taklutningar och väderstreck möjlig.
Monokristallina solceller har svarta kiselceller och effekten ligger normalt mellan 325W–380W. Verkningsgraden är högre jämfört med polykristallina och varierar mellan 17–22 % beroende på fabrikat och effekt.
En amperesäkring är en anordning som förhindrar överbelastning i det befintliga elsystemet. Huvudsäkringen (mäts i Ampere) styr också hur stor solcellsanläggning du kan installera i fastigheten. Du ser hur stor huvudsäkring din fastighet har på din elräkning.
Av säkerhetsskäl slutar systemet att fungera och producera el så länge det är strömavbrott.
Det får endast utbildad personal och företag med elbehörighet göra. En nätansluten solcellsanläggning är en starkströmsanläggning som medför risker vid installation och påverkar er försäkring. Solkraft Sverige ger er den tryggheten vid installation av solceller.
En solfångare omvandlar solstrålning till värme, medan solceller omvandlar solinstrålningen till elektricitet. Solkraft Sverige erbjuder endast solceller som används lokalt i ditt hus eller matas in och säljs på elnätet.
Grön lampa lyser: Anläggningen är i drift.
Blå lampa lyser: Anläggningen är ansluten till internet.
Röd lampa lyser: Fel på anläggningen.
För att skydda en fastighet på bästa sätt, är vår rekommendation att ha ett separat åskskydd till fastigheten oavsett om man har solceller eller inte. .
En allmän rekommendation är att dra ur internet och modem i fastigheten när åskan går samt att stänga av anläggningen för att utvika eventuella skador i anläggningen.
Jag har en SAJ: Mejla dina kunduppgifter till support@solkraftsverige.se så skickar vi en manual.
Jag har en SMA: Mejla dina kunduppgifter till support@solkraftsverige.se så skickar vi en manual.
Jag har en Solar Edge: Följ stegen i denna video. För mer frågor & svar rörande Solar Edge, gå in på deras egna FAQ.
Observera att Solkraft Sverige ej ansvarar för användarens internetuppkoppling eller om förutsättningarna ändrats sedan driftsättning.
Underhåll
Anläggningen är i stort underhållsfri och rekommendationen från tillverkarna är generellt att inte röra anläggningen. Infästningen sitter fast i taket och alla kablar ligger i slang ner till växelriktaren. Växelriktaren behöver du inte heller göra något med. Regnvattnet gör rent panelerna från pollen, damm, etc. Om du vill rengöra panelerna av någon anledning använd vanligt vatten från en vattenslang tidig morgon eller sen kväll när panelerna inte producerar så mycket eller är varma. Använd ej högtryckstvätt, borstar eller dylikt.
När paneler blir täckta med snö vintertid producerar de inget alls. Vi rekommenderar att inte skotta av panelerna då de kan skadas om man är uppe med snöskyffel eller dylikt.
Support
Behöver du hjälp med din anläggning som vi har levererat och installerat, behöver du anmäla ett ärende via vår support.